Lente in Parijs
Stephen Clarke
A year in the merde
Vianen: The House of Books, 2006
253 p.
90-443-1430-0

Losjes op de auteurs eigen ervaringen gebaseerde roman over de belevenissen van een 27-jarige Engelsman die in Frankrijk een keten Engelse tearooms moet gaan opzetten, waarbij de Brits-Franse cultuurclash inclusief alle clichés breed wordt uitgemeten. Begonnen als grap - Clarke printte wat exemplaren in zijn Franse garage (http://redgaragebooks.chez-alice.fr/) voor zijn eigen expat vriendenkring - waren zowel Engelse als Franse lezers zo enthousiast dat uitgevers uit beide landen belangstelling kregen. Negen maanden lang (2002-2003) leeft de lezer mee met de Franse avonturen van de charmante Britse Paul. Hij krijgt wat met de dochter van zijn Franse baas, leert op zijn Frans zaken doen, de culinaire gewoontes, gaat op zoek naar Parijse woonruimte, en koopt een verdacht goedkoop huisje op het Franse platteland. Ondertussen breekt de oorlog in Irak uit (wat de Brits-Franse betrekkingen geen goed doet), doet hij praktijkervaring op in de Franse gezondheidszorg en in de Franse seksuele tr…Lees verder

Over Stephen Clarke

Stephen Clarke (St Albans, 15 oktober 1958) is een in Parijs wonend Brits schrijver. Zijn tot nog toe verschenen werken, fictie zowel als non-fictie, betreffen voornamelijk de soms gespannen verhoudingen en het wederzijds onbegrip, of wantrouwen, tussen Frans- en Engelssprekenden op cultureel, sociaal en historisch gebied, maar benaderd op luchtige en humoristische wijze.

Clarke groeide op in het Zuid-Engelse Bournemouth en studeerde Frans en Duits aan de Universiteit van Oxford. Hij schreef sketches voor BBC Radio 4 en scenario's voor de Amerikaanse striptekenaar Gilbert Shelton. Hij werkte in Glasgow als lexicograaf voor HarperCollins en trok vervolgens naar Parijs als journalist voor een Engelstalig tijdschrift.

Fictie

Na enkele eerdere en vergeefse pogingen tot het uitgeven van zijn verhalen begon hij in Parijs zijn eerste komische roman zelfstandig te drukken en uit te geven ten behoeve van vrienden en in Parijs verblijve…Lees verder op Wikipedia