Stefan Boonen
Illustrator
Jan De Kinder
Amsterdam: Clavis, 2001
[28] p. : ill.
90-6822-838-2

Dit boek verschijnt in een reeks om stap voor stap te leren. Elk boekje is net iets moeilijker dan het vorige. Ontvoerd heeft AVI 3. Het is een akelig verhaal. De cover is ook akelig: een monsterman en de hoofdfiguur Tom. Tom wordt op zijn verjaardag ontvoerd. Per vergissing weliswaar, want de ontvoerders hadden Fred, een rijke jongen, op het oog. Eva, de zus van Fred, hebben ze al in hun macht. De twee kinderen bedenken een plan: Eva doet alsof ze ziek is maar de tweede ontvoerder houdt hen tegen als ze proberen weg te lopen. Tom wordt ondervraagd, hij gooit razend een appel naar de ontvoerder en kan de politie waarschuwen. Een dom, onnozel, ongeloofwaardig en aan alle kanten rammelend verhaal. Een belediging voor de lezer.
[Dani]
Tom wordt ontvoerd als hij uit zwemles komt. Het is al bijna donker en het sneeuwt. Een koude hand op zijn mond, een rare geur in zijn neus en Tom wordt in een busje geduwd. Als hij bijkomt zit Eva, een meisje van rijke ouders, tegenover hem. Tom blijkt een vergissing. Twee ongure mannen moesten haar broertje hebben. Als zijn ontvoerder hèm alleen ondervraagt, ziet hij kans om de politie te bellen op nogal onwaarschijnlijke wijze. Het leed is dan snel geleden. Een actueel verhaal, waarin geen overdreven angst en emotie opgevoerd worden. De kinderen zijn wel bang, maar de nuchterheid van Eva en de eerlijke boosheid van Tom relativeren het hele gebeuren. Korte, eenregelige zinnen met alle bestaande leestekens. Ondanks de korte zinnen leveren de juiste taal en zeker ook de inhoud een spannend en prettig leesbaar oefenboekje op. De illustraties op verschillend gekleurde bladzijden ondersteunen de tekst: grote, karikaturaal getekende boeven, de kinderfiguurtjes drukken duidelijk hun gemoed…Lees verder

Over Stefan Boonen

CC BY 3.0 - Foto van/door Stefan Boonen

Stefan Boonen (Hamont, 28 oktober 1966) is een Vlaamse kinderboekenschrijver.

Boonen volgde een opleiding schrijnwerkerij en daarna bijzondere jeugdzorg. Nadat hij zijn burgerdienst had vervuld, trok hij naar Leuven, waar hij ging werken als opvoeder in de bijzondere jeugdzorg. Sinds 1999 is hij fulltime schrijver.

In 2000 verscheen zijn eerste boek, het voorleesboek Hoor je me!. Sindsdien heeft hij tientallen titels op zijn naam geschreven, voor kinderen tussen 3 en 15 jaar. Hij schrijft zowel prentenboeken, voorleesboeken als leesboeken. Ook de genres waarin hij schrijft zijn uiteenlopend. Hij schrijft zowel spannende/avontuurlijke/grappige boeken als verhalen over ernstige thema's. Meerdere boeken werden vertaald, enkele bewerkt voor theater of televisie.

Naast kinderboeken werkt Boonen mee aan theaterprojecten en was hij de bezieler van het literaire tijdschrift Zulma.

Stefan Boon…Lees verder op Wikipedia