Dwangbuis van Houdini
Peter Holvoet-Hanssen
Amsterdam: Prometheus, 1998
50 p.
90-5333-666-4

Spektakel in verzen

In zijn debuutbundel Dwangbuis van Houdini maakt Peter Holvoet-Hanssen het onmogelijk geachte waar: hij slaat een brug tussen de poëzie van de performers en die van de postmodernisten. En dat levert een overtuigende oversteek op.

Zo'n tien, vijftien jaar geleden was het Vlaamse poëzielandschap - net als de hele wereld trouwens - een stuk overzichtelijker dan nu. Aan de ene kant had je de ,,postmoderne'' richting, die vertegenwoordigd werd door dichters als Erik Spinoy en Dirk van Bastelaere: poëzie die zich niet altijd bij eerste lezing ,,opende'' voor de lezer, die vaak verwijzingen bevatte naar teksten van anderen en die soms een extra dimensie verkreeg door kennis van het werk waarnaar werd verwezen. Gedichten, met andere woorden, die weleens wat extra's vergden van de lezer.

Diametraal daartegenover stond de poëzie van de performers, met als boegbeeld Tom Lanoye: werk van veel traditionelere snit, dat een extra lading ontleende aan de vaak uitbundige live-voordracht. Gedichten, geschreven om een gehoor te amuseren of te choqueren, en vaak niet afkerig van het nodige effectbejag. De kloof was duidelijk en ,,never the twain shall meet''.

Intussen lijkt dat overzichtelijke beeld verleden tijd, …Lees verder

Poëzie als ontsnappingsact

Vorige zomer debuteerde de Antwerpse dichter Peter Holvoet-Hanssen opgemerkt bij de Nederlandse uitgeverij Prometheus. Zijn Dwangbuis van Houdini is een poëtische verkenningstocht naar het gebied waar dagelijkse routine overgaat in sluimerende waanzin. Holvoet-Hanssen waagt zich nu ook in de huid van boeienkoning, sneeuwmaker en tovenaar op de scène.

De dichtbundel Dwangbuis van Houdini was meteen goed voor paginalange besprekingen in de Vlaamse kranten. Een verdwaalde criticus plaatste hem zelfs tussen de topdrie van boeken van het jaar 98. Peter Holvoet-Hanssen brengt nu een poëtische evocatie waarin hij de sprookjesachtige personages uit de bundel tot leven wekt. Is dat geen grote sprong van poëzie naar theater? De figuur van de Hongaarse boeienkoning Houdini roept al een vaudevillesfeer op, zodat ik bijna vanzelf tot performance-achtige teksten kwam. Aanvankelijk wou ik eigenlijk een solotheaterstuk creëren. Ik ben geen echte performer, maar sommige gedichten uit deze bundel zijn gemakkelijker als je ze hoort. Het is een attractieve voorstelling geworden die vooral de sfeer van de bundel wil tonen. Langzaam kom ik tot een apotheose waarin ik Houdini zelf probeer op te roepen. Hiermee wil ik geen modernistisch exces bereiken maar een speelse voorstelling brengen waarin humor en ontroering samengaan.

Het theatrale aspec…Lees verder

Over Peter Holvoet-Hanssen

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Peter Holvoet-Hanssen

Peter Holvoet-Hanssen (Antwerpen, 12 april 1960) is een Vlaams dichter. Hij was van 2010 tot 2012 stadsdichter van Antwerpen.

Holvoet-Hanssen studeerde enige tijd Germaanse filologie in Antwerpen en werkte voor hij in 2004 voltijds van pen en voordracht ging leven o.a. in de maritieme, culturele en sociale sector alsook in de Antwerpse ZOO als zeezoogdierenverzorger terwijl hij intussen een legendarisch deejay werd. Hij debuteerde in 1998 met het muzikaal-theatrale Dwangbuis van Houdini, deel van een vijfdelige ontdekkingsreis (De reis naar Inframundo). Voor zijn Houdini-verzen ontving hij in 1999 de Vlaamse Debuutprijs. Een jaar later verscheen Strombolicchio. Uit de smidse van Vulcanus (bloemlezing 1979-1997), waarin hij de relatie tussen toeval en orde problematiseerde. Deze poëzie-exploraties werden in 2001 onderscheiden met de Dirk Martensprijs. In 2004 verscheen zijn eerste prozaboek, de ant…Lees verder op Wikipedia