De Franse Maxime (15) wordt in 1882 ontvoerd door mannen die beweren dat hij de zoon is van de voormalige keizerin van Mexico, Charlotte. Vanaf ca. 13 jaar.
De keizerin van Mexico
Patrick Bernauw Guy Didelez
Leuven: Davidsfonds, 1999
192 p.
90-6565-928-5

Met "De Keizerin van Mexico" vertrelt het duo Bernauw, Didelez van een aantal historische gegevens over enkele gekroonde hoofden uit de negentiende eeuw en schenken dan vooral aandacht aan enig hardnekkig geroddel van toenmalige royalty-watchers. Ze verwerken die ingrediënten met toevoeging van eigen bedenksels en ervaren literair gekokkerel tot, volgens de kaft, "een heerlijk romantisch avonturenverhaal voor jongeren vanaf veertien jaar".

Hoofdpersoon is de jonge Maxime (15), in 1867 geboren te Brussel, Frans staatsburger, aangenomen zoon van een joods paar, kostschoolleerling in Cannes en in zijn dromen kunstschilder. Op de laatste dag van het schooljaar wordt hij ontvoerd door een zekere François Weygand, die beweert hem naar Brussel te brengen, naar zijn echte moeder, de vroegere keizerin van Mexico, Marie-Charlotte, zus van de Belgische koning Leopold II. Dit personage is gebaseerd op een bestaand figuur; Maxime Weygand (Brussel 1867-Parijs 1965) volgde de militaire aca…Lees verder
De 15-jarige Maxime wordt in 1882 ontvoerd vanuit zijn kostschool in Cannes door mannen die beweren dat hij de zoon is van de keizerin van Mexico, de waanzinnige Charlotte. Zij woont als balling in Tervuren en is de zus van de Belgische koning Leopold II. Dat levert een vlot en boeiend, deels op historie gebaseerd verhaal op, verteld in drie flashbacks: juni-juli 1882, de tocht Cannes-Tervuren; juli-augustus 1882, gevangenschap in Tervuren en Maximes liefde voor het dienstmeisje Marguerite; ten slotte januari 1927, een terugblik van de (historisch correcte) generaal Weygand. Het nawoord verantwoordt de vermenging feit-fictie en de bronnen. Goed opgebouwde spanning, o.a. door de koppeling aan de historische figuur Kaspar Hauser, een soortgelijke troonpretendent. Het toepassen van boeken van Karl May en Dumas vergt belezenheid, maar de ontluikende liefde tussen Maxime en Marguerite en de spannende ontvoering zullen lezers vanaf ca. 13 jaar zeker kunnen boeien.

Over Patrick Bernauw

Patrick Bernauw (1962) is een Vlaams auteur. Hij schreef stripscenario's, was productieleider en regisseur bij het Onafhankelijk Radiofonisch Gezelschap Orage, dat luisterspelen en culturele programma's maakte voor vrije radio's. Vanaf 1981 publiceerde Bernauw essays, romans, verhalen, voornamelijk "historische mysteries", en schreef hij toneelstukken, luisterspelen en televisie-scenario's. Hij publiceerde onder andere bij Het Davidsfonds, Manteau, Afijn en Altiora, Averbode. Tot zijn bekendste werken behoren Mysteries van het Lam Gods, in samenwerking met Guy Didelez Het Infernaat en In het teken van de ram, en recenter: Het Bloed van het Lam of Het Illuminati Complot. Hij is sinds 2004 docent literaire creatie/schrijven aan de Academie voor Podiumkunsten in Aalst, sinds 2019 aan het Conservatorium van Mechelen. Hij is ten slotte ook actief als digitaal uitgever (Printing On Demand en books) bij vzw de Scriptomanen, als redacteur en met zi…Lees verder op Wikipedia

Publicaties over dit werk in de bibliotheek