Bij de laatste Great Air Race London-Christchurch in 1953 zit het winnende KLM-vliegtuig vol meisjes op weg naar hun vooruit gereisde verloofdes in Nieuw-Zeeland, hun nieuwe vaderland.
Bruidsvlucht : roman
Marieke Van der Pol
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2007
415 p.
9789029562997

In 1953 vindt de laatste grote vliegrace London-Christchurch plaats, die wordt gewonnen door een KLM-toestel met als vracht (letterlijk te nemen, gezien het gebrek aan comfort) hoofdzakelijk Nederlandse jonge vrouwen die op weg zijn naar hun bruiden. Die zijn hen voorgegaan naar Nieuw-Zeeland om daar een nieuw en beter leven op te bouwen dan mogelijk is in het naoorlogse en benepen Nederland.

Ada, een knap ding, nauwelijks geschoold, is op weg naar haar Derk. Zij is al zwanger van hem, en dat is in de steil gereformeerde gezinnen waar zij opgroeiden, schande en zonde. Marjory, een verpleegster uit een katholiek gezin, gaat haar Hans achterna. Hoewel wat meer vrijgevochten, heeft ook haar opvoeding zijn sporen nagelaten. Esther ontsnapte dan weer aan het concentratiekamp, is erg met mode bezig en houdt aan haar Joodse roots slechts een paar symbolische elementen over. Zij dumpt op zeer doortastende wijze haar Leon, omdat die haar het Jodendom wil opdringen. Een van de meevlieg…Lees verder
De debuutroman van scenariste Van der Pol (1953). Voor haar scenario van ‘De tweeling’ kreeg ze in 2003 een Gouden Kalf nominatie. Haar romandebuut baseert ze op een historisch feit: de laatste Great Air Race London-Christchurch in 1953, waarbij het KLM-vliegtuig won. Dit zat vol meisjes op weg naar hun vooruit gereisde verloofdes in Nieuw-Zeeland, hun nieuwe vaderland. Vanwege deze toekomstige bruiden werd er over de ‘bruidsvlucht’ gesproken. Van der Pol vertelt over 4 mensen - Ada, Marjorie, Esther en Frank - die aan de beklemmende naoorlogse sfeer willen ontsnappen en elkaar in het vliegtuig leren kennen. Ze zien elkaar 50 jaar later weer op Franks begrafenis en via flashbacks lezen we over de onderlinge relaties en de afzonderlijke levens. De auteur weet haar personages heel goed tot leven te wekken en de drama’s in hun leven gedoseerd aan de lezer prijs te geven. Haar boek zit structureel goed in elkaar en heeft een goede spanningsboog. Stilistisch is ‘Bruidvlucht’ niet erg bijzo…Lees verder