Bundeling van de eerste drie verhalenbundels van de Nederlandse schrijfster (1941- ).
Verzamelde verhalen
Margriet De Moor
[Amsterdam]:: Pandora, 2002
445 p.
90-254-1166-5

De Moors laatste boek bevat, zoals de titel al aangeeft, al haar verhalenbundels en novellen in een band: Op de rug gezien (1988), Dubbelportret (1989), Ik droom dus (1995). Het is een ideaal cadeauboek voor iemand die van lezen houdt. Niet alleen vanwege de prachtige verhalen, maar vooral ook om de liefde voor het lezen en het vertellen die er uit spreken. De Moor is een rasechte verhalenvertelster, zo een als je er niet veel meer vindt. Ze heeft slechts een paar woorden nodig om een sfeer neer te zetten en slechts een paar zinnen om een universum op te trekken. En, hou daar rekening mee voor u aan het lezen slaat, het is een universum waarin je verdwijnt, waarin je wordt opgenomen als een welkome gast. Jij als lezer bepaalt wat je leest, bepaalt wat er staat, maar De Moor zorgt ervoor dat je voortaan anders leest. Iemand die bv. werken van Nabokov of Moby Dick (zie De Moors verhaal 'Noem me maar Tony') ter hand neemt, zal er anders tegenaan kijken, zal beïnvloed…Lees verder
Margriet de Moor (geb. 1941) debuteerde in 1988 met de verhalenbundel 'Op de rug gezien'. Deze werd in 1989 genomineerd voor de AKO Literatuur Prijs. In dat jaar verscheen 'Dubbelportret', een bundel met drie novellen die in 1990 werd bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs. Na twee romans kwam er in 1995 opnieuw een verhalenbundel van haar uit, 'Ik droom dus'. De zeven verhalen uit haar eersteling, de drie novellen uit haar tweede boek en de vijftien verhalen uit haar vijfde zijn bijeengebracht in deze bundel. De verhalen van De Moor munten uit door hun onopgesmuktheid, hun precieze observatie en hun knappe compositie. De plaats van handeling is zeer verschillend: Barcelona, Noordwijk, Kongo, Sassenheim. De lengte varieert van vier tot zesenzestig bladzijden. Een uitstekende gelegenheid om nader kennis te maken met deze belangrijke schrijfster. Pocketeditie.