Tijdreizen
De tijdspoort
Johan Vandevelde
Hasselt: Clavis, 2000
204 p.
90-6822-720-3

Het jaar 2138. De 12-jarige Rikkie woont op de 250ste verdieping van een woontoren. Hij is bevriend met Tristan, die al een stevig strafregister heeft, maar sinds zijn vriendschap met Rikkie op het rechte pad is gebleven. Samen halen ze halsbrekende toeren uit in het skatedome en doen ze virtual reality-spelletjes. Rikkies vader is een beroemde wetenschapper, hij werkt aan een belangrijk project: een tijdmachine. Op een dag worden Rikkie en Tristan ontvoerd door robots van generaal Stratton. Deze machtswellusteling is na een zoveelste poging tot staatsgreep uit de handen van de politie ontsnapt en wil nu via de uitvinding van Rikkies vader zijn doel bereiken. Rikkie en Tristan zetten hun leven op het spel om te verhinderen dat Strattons plannetje lukt. Ze belanden in het jaar 1999. Daar worden ze achtervolgd door de politie en de geheime dienst.

Dit actievolle avonturenverhaal leest als een trein. Het is het eerste jeugdboek van Johan Vandevelde. Hij heeft al wat ervaring als s…Lees verder
Wanneer de vader van de twaalfjarige Rikkie in 2138 bedreigd wordt door de grootste misdadiger, Stratton, worden hij en zijn vriend door de tijdmachine, die zijn vader heeft uitgevonden, teruggeschoten naar 1999. Een spannend verhaal, waarin op een leuke manier een beeld gegeven wordt van de toekomst. Daardoor worden er wel enkele materialen en voorwerpen gebruikt, die niet direct duidelijk zijn. Het verhaal is in een vlotte stijl geschreven, met hier en daar toekomstige (plasmawapen, androïde) uitdrukkingen. Het is wel vreemd om overvallen te worden door een straatbende, waarvoor het woord boefjes gebruikt wordt. Hoewel het verhaal zijn geloofwaardigheid soms verliest door te veel toevalligheden, is het een spannend geheel, dat ook een beeld schetst van het leven nu en in 2138. Geen tekeningen. De kaft toont Rikkie, die met zijn plasmawapen tegen de androïden vecht. Voor kinderen vanaf ca. 11 jaar.

Over Johan Vandevelde

Johan Vandevelde (Brussel, 3 augustus 1973) is een Vlaams jeugdauteur en scenarist.

Vandevelde volgde de opleiding Audiovisuele Kunsten aan de filmschool RITS. In 1998 werd hij door een van zijn docenten aanbevolen voor een schrijfproef bij de Multimedia Group, waar op dat moment de laatste afleveringen van de serie Windkracht 10 werden ingeblikt. Johan Vandevelde werkte mee aan de strips gebaseerd op deze bekende televisiereeks en maakte deel uit van het oorspronkelijke creatieve team achter de televisiereeks Flikken.

In 2000 debuteerde Johan Vandevelde met het jeugdboek De tijdspoort, gebaseerd op een eerder geschreven scenario dat nooit gepubliceerd werd, en mocht hiervoor twee jaar later de eerste prijs van de Limburgse Kinder- en Jeugdjury in ontvangst nemen. In 2005 deed hij dit nog eens over met Na het Licht, deze keer bij de Vlaamse Kinder- en Jeugdjury. Ook zijn derd…Lees verder op Wikipedia