Psychologische, PS
Zomervlucht
Jeroen Brouwers
Amsterdam: De Arbeiderspers, 1990
312 p.
90-295-0756-X

In zijn roman Zomervlucht maakt Jeroen Brouwers ons via een ingenieuze raamvertelling deelgenoot van het vastgelopen leven van de pianist en muziektheoreticus Reinier Saltsman. Het is een soort van 'midlife crisis'-roman, maar dan een die zich door zijn weergaloze stijl, geraffineerde constructie en doeltreffende metaforiek boven de clichématigheid en psychologisering verheft die dit subgenre zo dikwijls kenmerkt. Zoals het een goede Brouwers betaamt, staat ook in dit boek alles weer met alles in verband en zijn de thema's op magistrale wijze 'doorgecomponeerd'. Niet toevallig -- niets is bij Brouwers toevallig -- is Saltsman de schrijver van een beroemd werk over Die Kunst der Fuge. Wat eerst een detail lijkt -- maar niets is bij Brouwers een detail -- toont in de loop van de roman zijn thematische en formele reikwijdte. Dit boek gaat niet alleen over de fugatische patronen in een mensenleven (waarvan het tweede deel alleen bestaat uit variaties op de grondthema'…Lees verder
Er valt in 'Zomervlucht' bij wijze van spreken geen mus van het dak zonder dat het iets betekent. Saltsman, de achternaam van de hoofdpersoon, eens een befaamd concertpianist, auteur van een in vele talen vertaald standaardwerk over Bachs 'Kunst der Fuge', maar als componist creatief volkomen in het slop geraakt, lijkt te zijn samengesteld uit Salzburg (geboorteplaats van Mozart) en Schumann (de krankzinnig geworden componist die door vingerverlamming geen pianist kon worden). De mooie zwarte pianiste met wie hij in New York, waar hij op uitnodiging van zijn oude studievriend Jef Doornik een lezing geeft, een kortstondige verhouding beleeft, heet Mariëlle Vargas (naar de beroemde tekenaar van de Esquire-girls Alberto Vargas?), maar noemt hij eenmaal Clara (voornaam van Schumanns vrouw, de pianovirtuoze). De roman wemelt ook van de spiegeleffecten: de voornaam van de musicus (Reinier), een foto van de kleine Reinier op de arm van zijn eveneens Reinier geheten grootvader op wie hij than…Lees verder

Over Jeroen Brouwers

Jeroen Godfried Maria Brouwers (Batavia, 30 april 1940) is een Nederlandse journalist, schrijver en essayist.

Jeroen Brouwers is het vierde kind van Jacques Theodorus Maria Brouwers (1903-1964) en Henriëtte Elisabeth Maria van Maaren (1908-1981). Later werd nog een broertje geboren. Zijn vader werkte als boekhouder bij een architectenbureau.

Na de Japanse invasie begin 1942 en de capitulatie van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger werd zijn vader overgebracht naar een krijgsgevangenkamp in de buurt van Tokio. Brouwers belandde met zijn grootmoeder Elisabeth Henrica Pos (1885-1945), zijn moeder en zus eerst in het jappenkamp Kramat. Na een paar maanden werden ze overgeplaatst naar het kamp Tjideng, in een buitenwijk van Batavia. Zijn grootouders hebben de kampen niet overleefd. Hij schreef in 1981 over deze Japanse bezetting van Indonesië een boek Bezonken rood, vertaald in 1988 in het Engels als …Lees verder op Wikipedia

Publicaties over dit werk in de bibliotheek