Het kind in de tijd / Ian McEwan
Ian McEwan
The child in time
Amsterdam: De Harmonie, 2006
287 p.
90-6169-786-7

Hoofdpersoon van deze roman is een schrijver van (kinder-)boeken, wiens enige dochtertje op een dag spoorloos verdwijnt. Dat veroorzaakt een breuk met zijn vrouw; hij blijft met een gebroken leven achter, en moet in z'n eentje weer een zinvol bestaan zien op te bouwen. Tegelijkertijd geeft zijn beste vriend toe aan zijn obsessie en valt ten prooi aan een vergaande regressie, waardoor hij in geestelijk opzicht weer een kind wordt: bomen beklimmen en knikkeren vervangen baan en verantwoordelijkheid. Fascinerende en ontroerende roman over de relatie tussen volwassene en kind - en niet in de laatste plaats ook het kind in de volwassene. Tussen de regels door wordt het bewind van Margaret Thatcher in Engeland op haar sociale politiek aangesproken. Prachtige, psychologisch voldragen roman. Uitstekend vertaald. In 1987 bekroond met de Whitbread Award. Kleine druk.

Over Ian McEwan

Ian McEwan (Aldershot, 21 juni 1948) is een Britse schrijver. Hij is een meester in het scheppen van extreme situaties waarin de hoofdpersonen van zijn boeken terechtkomen. Door een speling van het lot zal hun leven nooit meer hetzelfde zijn. Dankzij het grote succes van zijn boeken, zoals Atonement (2001), waarvan miljoenen zijn verkocht, geldt McEwan als de belangrijkste levende Britse romancier.

McEwan, zoon van legerofficier David McEwan, en Rose Lilian Violet (Moore), bracht een groot deel van zijn jeugd door op legerbases in Singapore, Duitsland en Libië. Eenmaal teruggekeerd in Engeland genoot McEwan zijn opleiding aan het prestigieuze Eton College en studeerde Engels aan de Universiteit van Sussex. Daarna werd hij de eerste masterstudent in de studierichting Creatief Schrijven, die aan de Universiteit van East Anglia was opgezet door beroemde schrijvers als Malcolm Bradbury en Angus Wilson.