Lammie Post-Oostenbrink
Zweeds
Geiger
Amsterdam: Cargo, 2021
427 p.
9789403108919 (paperback)

Volle, erg volle thriller. Qua plot, qua personages, qua verhaallijnen. Na een dramatisch sterke inleiding waarin een zachtaardige grootmoeder haar 85-jarige man – na een telefoontje – plotseling en koelbloedig neerschiet, maken we kennis met Sara Nowak. Als kind was ze bevriend met de twee dochters van het echtpaar en kwam ze er vaak. Ze wil dan ook pers se de zaak zelf oplossen; de misdaadlijn. Sara is rechercheur bij de zedenpolitie en op missie om alle hoerenlopers en pooiers achter slot en grendel te krijgen. Verhaallijn twee: uitbuiting van jonge vrouwen, niet alleen in Sara’s werk maar ook privé. Dan zijn er nog twee Duitse terroristenbestrijders, is er sprake van internationale (Koude Oorlog!) spionage en wraakgevoelens van lang geleden. De Zweedse auteur (1965) sleutelt het allemaal kundig aan elkaar, met veel onverwachte wendingen en met veel vaart. Hij wil echter af en toe tè politiek correct zijn en die spionagezaak lijkt verdacht veel op een complottheorie. Maar de NAVO-o…Lees verder

De lange adem van de Koude Oorlog

In de spannende debuutthriller van de Zweedse regisseur Gustaf Skördeman worden slapende spionnen wakker.

Agneta is bezig haar dochters en kleinkinderen uit te laten als de telefoon gaat. Ze neemt op: 'Geiger', klinkt het. Agneta zoekt het pistool op en schiet haar man, tv- presentator Stellan Broman, door het hoofd. Dan zwaait ze haar dochters uit die niets doorhebben.

Agneta weet nog precies waar ze voor is opgeleid, al zijn er tientallen jaren voorbijgegaan. Als ze op een oude fiets wegrijdt, denkt ze: ze zien me eerder aan voor een dement oud vrouwtje dan een vrouw die net haar man heeft vermoord. Het valse paspoort, de auto en het wapen zijn nog waar ze die heeft achtergelaten. En Agneta heeft haast.

Dit geslaagde debuut van de Zweedse scenarist en filmregisseur Gustaf Skördeman laat de lange adem van de Koude Oorlog zien. Sara Nowak, agent en jeugdvriendin van de dochters van Stellan en Agneta Broman, duikt in het verleden van de alom geliefde 'Ome Stellan'. Hij had veel sympathie voor de DDR, is dat reden voor moord? Heeft hij mensen beschadigd?

De Muur…Lees verder