Franz Kafka
Duits
Der Prozess
Amsterdam: Querido, 2000 | Andere uitgaves
292 p.
90-214-9780-8

Een vertaling uit 1982 van Kafka's onvoltooid gebleven roman waarin op een beklemmende wijze het proces en de terechtstelling van de ambtenaar Jozef K. met een absurde logica worden afgewisseld binnen het tijdsverloop van precies één jaar (tussen zijn 30e en 31e verjaardag). Deze uitgave bevat -- benevens de afgewerkte hoofdstukken -- ook een aanhangsel met de onvoltooide fragmenten, de door Kafka geschrapte passages en de nawoorden bij de eerste drie edities (1925, 1935 en 1946). De volgorde der resp. hoofdstukken is echter, jammer genoeg, nog steeds die, welke destijds - foutief - werd opgesteld door de eerste tekstbezorger Max Brod. Nochtans heeft wijlen de Gentse hoogleraar Prof. Uyttersprot reeds bijna een halve eeuw geleden een onbetwistbaar meer logische volgorde der resp. hoofdstukken voorgesteld. De lezer zou er derhalve goed aan doen ze in de juiste volgorde te lezen, nl. het hoofdstuk vier onmiddellijk na hoofdstuk één en het hoofdstuk negen onmiddellijk na hoofdstuk ze…Lees verder
Deze wereldberoemde roman van de Boheemse schrijver Franz Kafka werd een jaar na zijn dood in 1924 voor het eerste uitgegeven, door toedoen van zijn vriend Max Brod, die de losse manuscripten ordende en de hoofdstukken indeelde in zijn huidige vorm. 'Het proces' gaat over een man, K., die op een morgen gearresteerd wordt en dan een proces tegen zich ziet aangespannen, waarbij nooit duidelijk wordt waarover het gaat, maar het eindigt met de executie van K. Een beklemmende, paradoxale, fantastische roman, waarin andere waarden normen en denkwetten gelden dan 'normaal'. De vertaling volgt nauwkeurig het origineel. De taal doet daarom enigszins plechtstatig en ouderwets aan, dit versterkt echter de onwerkelijke en spookachtige sfeer van het verhaal. Deze uitgave bevat ook het door Brod verzorgde aanhangsel, waarin de onvoltooide hoofdstukken, de door Kafka geschrapte passages en de nawoorden van Brod bij de eerste drie edities van de oorspronkelijke uitgave. Heruitgave in een reeks goedko…Lees verder

Over Franz Kafka

Franz Kafka (Praag, 3 juli 1883 – Kierling, 3 juni 1924) was een Duitstalige schrijver die wordt gezien als een van de belangrijkste auteurs van de twintigste eeuw. Zijn werk kreeg vooral na zijn dood een grote invloed op de westerse literatuur.

Kafka was aanvankelijk een staatsburger van Oostenrijk-Hongarije en meer in het bijzonder van de provincie Bohemen. Hij groeide op in de Duitstalige Joodse gemeenschap van Praag. Na het uiteenvallen van het Habsburgse keizerrijk en de oprichting van de Eerste Tsjecho-Slowaakse Republiek in 1918 werd Bohemen bij die staat gevoegd en zodoende werd Kafka een Tsjecho-Slowaaks staatsburger. Hij verbleef ook enige tijd in Berlijn, de hoofdstad van de Weimarrepubliek. Dat maakte hem tot een typische Duitstalige en Midden-Europese auteur die niet gekoppeld kan worden aan een specifiek land. De benoeming van Kafka als 'Tsjechisch' auteur is daarom historisch incorrect omdat zijn taal niet Tsjechisch was en de staat Tsjechië niet beston…Lees verder op Wikipedia